Svensk Turism i Almedalen
Seminarium: Hur ser Sveriges turismpolitik ut?
Fredag 30 juni kl. 14.30-15.15, Donnersgatan 1, Handelns Hus
Turism stärker Sveriges varumärke och attraktivitet som land. Det gagnar investeringar, export och attraherande av kompetens. Lokalt skapar turism tillväxt, jobb och attraktiva platser. Hur ser regeringspartierna på Sverige som turismland? Hur ser planen ut för att tillvarata turismens möjligheter?
För att fullt ut kunna ta tillvara på turismens möjligheter och bidrag till samhället behöver vissa grundförutsättningar finnas på plats. Besökarna måste känna till Sverige, vilja och kunna resa hit och vidare ut i landet och vi behöver kunna fatta välgrundade beslut för den fortsatta utvecklingen. Genom att bland annat säkerställa konkurrenskraftig marknadsföring, effektiva och klimatsmarta transporter samt tillförlitlig statistik skapas rätt förutsättningar för att fortsatt utveckla turismen och dess positiva effekter.
Medverkande:
Lili André, näringspolitisk talesperson (KD), Näringsutskottet
Maria Stockhaus, talesperson infrastruktur (M), Trafikutskottet
Jonas Siljhammar, ordförande, Svensk Turism
Stefan Sjöstrand, VD, SkiStar
Elisabet Elmsäter Vegsö, näringspolitisk expert besöksnäring, Svensk Handel
Fredrik Kämpfe, branschchef, Transportföretagen Flyg
Moderator, Martin Kits, chef näringspolitik och opinionsbidning, Svensk Handel