Turismen i Sverige omsätter årligen flera hundra miljarder kronor och sysselsätter hundratusentals människor. Dessutom stärker turismen Sveriges varumärke och främjar investeringar, export och attraherande av kompetens. Turismen bidrar med andra ord starkt till regeringens målsättning om jobb, tillväxt och stärkt internationell konkurrenskraft.
- För att turismen ska kunna växa och Sverige fullt ut ska kunna tillvarata de här möjligheterna behövs ökad marknadsföring av Sverige som resmål. Det är därför djupt olyckligt att nivån på anslagshöjningen till Visit Sweden är så låg, säger Jonas Siljhammar, ordförande för Svensk Turism.
- Det är bra att regeringen höjer anslagen för att stärka Sveriges naturreservat och vandringsleder men efter år av stora nedskärningar behövs mer resurser än så här. Naturen är en av Sveriges starkaste reseanledningar och vi måste se till att den värnas och samtidigt tillgängliggörs för både naturturism och friluftsliv.
- Slutligen så är det glädjande att regeringen tar viktiga beslut för förbättrad tillgänglighet. En hållbar och konkurrenskraftig turism är helt beroende av att alla transportslag fungerar och Svensk Turism har under lång tid oroats av de stora utmaningar som hela transportsystemet står inför, säger Jonas Siljhammar.
Svensk Turism AB samlar den privata delen av svensk besöksnäring, det vill säga aktörer inom områdena resa, äta, bo, handla och göra. Svensk Turism ägs huvudsakligen av Visita, Svensk Handel, Transportföretagen, Passagerarrederierna och SJ. Svensk Turism: - är näringslivets samlade röst i turismfrågor. - samlar besöksnäringens företag, formulerar näringens behov och är drivande i näringens hållbara tillväxt. - är den naturliga samtalsparten i frågor som rör turism och näringsliv för beslutsfattare och politiker inom den svenska besöksnäringen.