2024-09-06 12:16Pressmeddelande

För låg nivå på anslagshöjningen till Visit Sweden

Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår idag att Visit Swedens anslag ska höjas med 5 miljoner kronor för 2025 för att sedan öka med 10 miljoner kronor per år från och med 2026.

- Turismen i Sverige omsätter årligen flera hundra miljarder kronor och sysselsätter hundratusentals människor. Dessutom stärker turismen Sveriges varumärke och främjar investeringar, export och attraherande av kompetens. Därför är det djupt olyckligt att nivån på anslagshöjningen till Visit Sweden är så låg.

- För att Sverige ska kunna stå sig i den globala konkurrensen och fullt ut kunna tillvarata turismens möjligheter behövs mer resurser än så här, säger Jonas Siljhammar, ordförande på Svensk Turism.

Svensk Turism AB samlar den privata delen av svensk besöksnäring, det vill säga aktörer inom områdena resa, äta, bo, handla och göra. Svensk Turism ägs huvudsakligen av Visita, Svensk Handel, Transportföretagen, Passagerarrederierna och SJ. Svensk Turism - är näringslivets samlade röst i turismfrågor - samlar besöksnäringens företag, formulerar näringens behov och är drivande i näringens hållbara tillväxt - är den naturliga samtalsparten i frågor som rör turism och näringsliv för beslutsfattare och politiker inom den svenska besöksnäringen.

Jonas Siljhammar
Ordförande Svensk Turism